Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

VOORBEELDEN VAN DE HUIDIGE SITUATIE EN DE NOODZAAK VAN EEN BESTUURLIJKE FUSIE

  1. Met een plan, dat  drie gemeenten betreft, moeten de ambtenaren steeds drie werkstukken / voorbereidingen maken. Elke wethouder moet zo’n plan bestuderen en met drie gemeenten, lees wethouders bespreken. Zo’n plan moet ook steeds weer door drie gemeenteraden besproken worden.
  2. De komende jaren moeten er drie AZC gerealiseerd worden, in elke gemeente een. Deze AZC worden door drie gemeente besturen besproken. De ambtenaren moeten dus drie plannen maken.
  3. Een groot woningbouw project op gemeentegrond van Enkhuizen en van Stede Broec wordt door twee gemeenteraden besproken. De wethouders en ambtenaren moeten dus ook steeds extra overleg hebben.
  4. Een groot woningbouw project op gemeente grond van Stedebroec en Drechterland geldt hetzelfde; ook voor Hoogkarspel zuid.
  5. Grote verkeersplannen (infra structuur) die door de drie gemeente lopen, moeten steeds door drie gemeenteraden besproken worden. Hetzelfde dus.
  6. Er moeten vier jaarbegrotingen gemaakt worden en ook vier jaarstukken opgesteld worden. Met weer zoveel overleg.
  7. Voor de opvang van kinderen (BSO) hebben de drie gemeenteraden alle drie zelfstandig overleg gehad. Bij Enkhuizen en Stede Broec mag het in de sportkantine, in Drechterland mag het niet in de sportkantine. De ambtenaren moeten dus twee verschillende beleidsplannen hebben gemaakt.  Inmiddels is kinderopvang in de sportkantine van Spirit ook toegestaan in Drechterland.
  8. De jaarplannen worden elk jaar door iedere gemeente apart opgesteld. Waarbij toch ook weer rekening met de buurgemeenten gehouden moet worden. Dus weer overleg.

NB: Dit zijn slechts een aantal voorbeelden uit de praktijk van nu. De werkgroep is benieuwd naar uw bevindingen en uw voorbeelden uit de praktijk van nu. Laat het ons weten via het contactformulier ( balkje rechtsboven)

VOORDELEN VAN EEN BESTUURLIJKE FUSIE

  1. Door de eventuele fusie gaat het aantal bestuurders terug van 71 naar 42 bestuurders. 
  2. Voor de uitvoering van het sociale domein, dat de grootste kostenpost van elke gemeente is is ongeveer 50% van het budget nodig. Er wordt al veel samengewerkt en ze kopen in West-Friesland gezamenlijk in.  Maar één gezamenlijke organisatie zal veel beter zijn 
  3. Door één SED ontstaat er een gemeente van 60 000 inwoners.  Hogere salarisschalen. Kwalitatief beter personeel, veel minder overlegstructuren. Wellicht minder externe adviseurs nodig. 
  4. Effectievere oplossingen op het gebied van verduurzamingen, energie oplossingen, woningbouw, doorvaarbaarheid, opvang asielzoekers en statushouders, huisvesting arbeidsmigranten, zorgwoningen.
  5. Een gefuseerde gemeente van 60.000 inwoners heeft veel meer inbreng bij overleg met Hoorn, Medemblik, de Provincie en het Rijk.

NB: Dit zijn slechts een aantal voordelen die ontstaan na een gemeentelijke fusie. 

Heb je vragen?

Wil je op de hoogte blijven of heb je vragen over fusie SED goed idee?  Vul dan bijgaand contactformulier in.

Contactgegevens
Contactgegevens